På vei mot en stueren delingsøkonomi
Delingsøkonomiutvalget la den 6. februar frem en utredning som redegjør for muligheter, utfordringer, samt forslag til reguleringer på delingsøkonomiens område. Utredningen berører kun et begrenset antall av de temaer som er av interesse, særlig hva gjelder forholdet mellom profesjonelle aktører. Likevel bringer den forslag som kan få stor betydning for folk flest.
I dagens samfunn har delingsøkonomi blitt en mer integrert del av menneskers liv. Flere mennesker får opp øynene for de muligheter delingsøkonomien gir dem, enten de reiser med Uber, leier ut sin bolig gjennom Airbnb eller for øvrig engasjerer seg i delingsaktiviteter.
Transportsektoren
Utvalget har foreslått å oppheve løyveplikten for drosjenæringen. Videre foreslås bortfall av plikten til å ha drosjevirksomhet som hovederverv samt plikten til å være tilknyttet drosjesentral. Denne dereguleringen vil redusere etableringsbarrierene og slippe nye markedskrefter frem som kan komme forbrukere til gode. Imidlertid reiser dereguleringen også en rekke utfordringer knyttet til priskonkurranser og eksistensen av drosjenæring i tynt befolkede områder. Hvilke konsekvenser slike utfordringer gir vil fremtiden vise.
Skatt
Utvalget har foreslått en konkret rapporteringsplikt for tredjeparter som formidler, tilrettelegger, eller opererer plattformer for delingsaktiviteter i et visst omfang. Plikten innbefatter en opplysningsplikt om tredjeparters tilbydere og deres inntekter. Det er uttalt at det ligger i delingsøkonomiens natur at digital rapportering fra delingsøkonomiselskaper vil være uanstrengt, og at dersom slike selskaper blir pålagt en opplysningsplikt vil det kunne bidra til at skattemyndigheter får et mer håndfast grunnlag for kontroll av skattesubjekter.
Per i dag er utleie av del av egen bolig fritatt for skatt dersom inntekter fra slik utleie er mindre enn halvparten av utleieverdien. Utvalget har foreslått å fjerne dette skattefritaket for inntekter generert av leieforhold med kortere varighet enn 30 dager per år. Utvalget foreslår en nedre inntektsgrense på 10 000 kroner for beskatning av slike inntekter, tilsvarende fritaksgrensen for utleie av fritidseiendom. Inntekter som blir gjenstand for beskatning ifølge forslaget skal beskattes som kapitalinntekt (24 prosent i 2017).
Utvalget har foreslått at man vurderer hvorvidt det skal innføres en forenklet skattebehandling av småinntekter fra tjenester som ellers ikke kommer til beskatning. I denne forbindelse oppfordrer utvalget Skatteetaten til å skattlegge omsetning, gi sjablongfradrag, eller presisere virksomhetsbegrepet ytterligere.
Arbeidsrett
Det er foreslått at tilbydere av delingstjenester gis rett til kollektiv forhandling om betingelser med delingsøkonomiplattformer, dersom tilbyderne er pålagt å følge plattformens prisfastsettelse for kunder. Forhandlingsretten foreslås gjelde uavhengig av om tilbyderne kan anses som arbeidstakere eller ikke.
Forbrukervern
Utvalgets forslag om en informasjonsportal om rettigheter og plikter under delingsøkonomien velkomnes av Brækhus. Delingsøkonomi er i all hovedsak fortsatt uutforsket terreng, og det er positivt at utvalget ser det store informasjonsbehovet som foreligger hos forbrukere på dette området.
Delingsøkonomiens utfordringer vil ikke kunne løses utelukkende gjennom lovgivning. Et aktivt samarbeid mellom myndigheter og bransjeaktører er nødvendig for å sikre balansen mellom forbrukere, næringslivet og statlig innblanding. Utvalget har vært oppmerksomme på dette og foreslått en plattform for dialog mellom myndigheter og aktører med mål om å utvikle bransjestandarder og «best practices» på forbrukerområdet.
Veien videre
Finansminister Siv Jensen har signalisert at utredningen skal sendes ut på høring snarlig.
Det store spørsmålet fremover er hvorvidt, og i hvilken grad Regjeringen følger opp delingsøkonomiutvalgets utredning. Like fullt er spørsmålet om Skatteetaten gir tilstrekkelig klare kriterier for beskatning av småinntekter av tjenester samt følger opp utvalgets oppfordring om å vedlikeholde og utvikle veiledning for delingsøkonomiaktører, slik at veiledningen holder tritt med den teknologiske utviklingen.
Klart er at delingsøkonomien går spennende tider til møtes. Vi i Brækhus følger utviklingen tett og står klare til å bistå aktører, fra forbrukere og næringsdrivende til myndigheter, med å utnytte de handlingsmuligheter delingsøkonomien gir.
Våre advokater bistår gründere med løpende rådgivning. Vi har utviklet Brækhus Gründerhjelp, en tjenesteløsning tilpasset den utfordrende oppstartsfasen.
Brækhus har også kompetanse innenfor regulatoriske forhold og kan bistå selskaper og privatpersoner med forholdet til forvaltningen og bransjeaktører.